Session Logo
Top 6 tips til at lave de bedste jobbeskrivelser

Top 6 tips til at lave de bedste jobbeskrivelser

Konkurrencen om dygtige medarbejdere bliver stadig hårdere. For at tiltrække de bedste kandidater skal du kunne skrive fængende jobannoncer. Lær mere om hvordan du udarbejder optimale jobbeskrivelser, som får din virksomhed til at skille sig ud på markedet.

Hvor mange jobbeskrivelser er du stødt på, der har været sjuskede og generiske? Vi befinder os i et marked, hvor kandidaterne kan vælge og vrage mellem attraktive stillinger. Derfor er det mere kritisk end nogensinde at være omhyggelig med sine jobbeskrivelser, for at kunne tiltrække de bedste kandidater. At få fat i de rigtige mennesker starter med at skrive de rigtige jobbeskrivelser. Her giver vi opskriften på, hvordan du kan skrive effektive, engagerende og inkluderende jobbeskrivelser og tiltrække de bedste kandidater:

1. Start med den rigtige jobtitel til hver rolle

Når du laver din jobbeskrivelse, skal du starte med en god og præcis jobtitel. Her er nogle tips, der kan hjælpe dig med at få succes:

  • Vær specifik: Medtag nøglesætninger, der præcist beskriver rollen.
  • Hold det kortfattet: Længere titler fører generelt til tvetydighed. Hold i stedet dine jobtitler på 80 tegn eller mindre og få flere klik.
  • Undgå internt sprogbrug: Indeed anbefaler at eliminere internt sprog, der kan forvirre den jobsøgende. Hold dig til standard titler såsom "Senior" i stedet for "VP" eller andre titler, som folk er mindre tilbøjelige til at kigge efter.
  • Undgå trendy termer og superlativer: Lidt for mange jobtitler inkluderer superlativer som "rockstar", "troldmand" eller "guru". Selvom dette kan virke harmløst, viser forskning fra Indeed, hvordan disse termer faktisk kan være kontraproduktive og gøre at du risikerer at udelukke potentielle, gode kandidater, der bliver skræmt væk af bullshit-sproget.

2. Vær omhyggelig med rollebeskrivelsen

Rollebeskrivelsen bør indeholde tilstrækkelig mængde information om ansvar og pligter, konteksten for den specifikke rolle og information om, hvordan jobbet hænger sammen med de overordnede organisatoriske mål og andre roller i organisationen. Her er de vigtigste pointer at overveje:

  • Skitsér kerneopgaver og ansvarsområder: Hvis nogle opgaver falder uden for rollen, så vær tydelig omkring det og fremhæv det i jobopslaget.
  • Fremhæv stillingens daglige aktiviteter: Ud over at skitsere opgaver på højt niveau, skal du fremhæve daglige opgaver for at sikre, at kandidater er fortrolige med at udføre disse aktiviteter.
  • Angiv, hvordan stillingen passer ind i organisationen: Kontekst er afgørende, når du skriver jobbeskrivelser. Med dette i mente skal du angive, hvem jobbet rapporterer til, og hvordan medarbejderen vil skulle navigere i organisationen. Hjælp kandidater med at se det større billede og forstå, hvordan rollen påvirker virksomheden og virksomhedens vision og mission overordnet set.
  • Angiv tydeligt den nøjagtige job-lokation: Hvis der er tale om et job, hvor der forventes fremmøde på et kontor, så skal du angive en nøjagtig adresse / by. Husk at inkludere oplysninger om visumkrav afhængigt af landespecifikke detaljer. Hvis jobbet ikke kræver fysisk fremmøde (men er remote), så oplys om der er særlige krav til hvilke lande / tidszoner man kan være ansat i og hvordan virksomhedskulturen plejes på trods af manglende fysisk fremmøde.
  • Inkluder detaljer om arbejdstimer og muligheder for at arbejde hybridt eller 100% fjernarbejde: Transparens er nøglen, når du skriver jobbeskrivelser. Jobsøgende skal være fuldt oplyste om vigtige faktorer såsom arbejdstid, løn og kompensation og om rollen er remote, hybrid eller med fuldt fremmøde. Jo mere kontekst du giver her, jo flere egnede kandidater vil du tiltrække.

3. Skitsér væsentlige job kvalifikationer og færdigheder på en inklusiv måde

Når du skitserer de væsentlige færdigheder og relevante kvalifikationer der kræves i en given stilling, så prøv at gøre det på en inkluderende måde. I mange organisationer er det lederen, der skal have en ny medarbejder, der får til opgave at skrive jobbeskrivelser og annoncer. Men den gennemsnitlige leder har ikke nødvendigvis kvalifikationerne eller erfaringen til at skrive et jobopslag i et inkluderende sprog. Sproget har magten til at tiltrække og fastholde kandidater, og det kan have stor indflydelse på hvilke køn, der søger en given stilling. For eksempel har udtryk som "bevist" og "under pres", der bruges i nogle jobannoncer, en tendens til at tiltrække flere mandlige kandidater. Når du skriver jobannoncer, skal du derfor sørge for at være så inkluderende i dit sprog som muligt, f.eks. ved at tage højde for nuancer i kønssproget. Disse finesser vil gøre hele forskellen for at tiltrække (og fastholde) en mangfoldig arbejdsstyrke.

4. Inkluder detaljer om organisationens kultur og brand

Jobannoncer går begge veje: Det er ikke kun organisationen, der forsøger at tiltrække de bedste kandidater, men de jobsøgende ønsker også at arbejde for de bedste, mest attraktive virksomheder. Det er derfor afgørende, at du fremhæver de positive og gode ting, der er at sige om din virksomhed. Dit 'employer brand' svarer til dit omdømme som arbejdsgiver. For at kommunikere et effektivt employer brand, bør du være tydelig omkring din virksomheds kerneværdier og virksomhedskultur. Potentielle medarbejdere vil gerne have indsigt i den virksomhed de søger job i, så giv dem så meget relevant og nyttig information som muligt. Overvej følgende:

  • Hvad er virksomhedens mission, vision, værdier og kultur?
  • Hvilke muligheder for medarbejderudvikling er tilgængelige?
  • Hvad er balancen mellem arbejde og privatliv? Tilbyder virksomheden ekstra ferie- eller omsorgsdage?
  • Tilbyder din virksomhed erhvervscoaching eller hjælp til mental sundhed?

Læs mere om hvordan du optimerer dit brand som arbejdsgiver her, samt hvordan du kan skrive en god medarbejderhåndbog, og også bruge denne i rekrutteringsprocessen.

5. Inkluder en erklæring om diversitet, lighed og inklusion (DEI)

Alt for ofte ser vi generiske, overfladiske erklæringer om en virksomheds ambitioner i forhold til diversitet, lighed og inklusion (DEI). De kan forekomme hule og uautentiske, hvis ikke man passer på. Når du overvejer DEI, er det vigtigere at demonstrere ambitionerne i handling, fremfor at tale om ambitionerne. DEI skal bunde i en ægte ambition. Tænk på specifikke forhold:

  • Hvilke politikker og ambitioner har din virksomhed formuleret i forhold til DEI?
  • Hvorfor, og hvor vigtigt er dette, og hvordan udmønter det sig i din virksomheds kultur?
  • Er der konkrete milepæle i forhold til DEI, som din virksomhed har nået - og hvis ikke, er der konkrete målsætninger for, hvordan I kommer i hus med dem?

Det må ikke kun være glasur på overfladen; Vær ægte omkring din virksomheds forpligtelse i forhold til DEI. For at gøre dig klogere omkring DEI i ansættelsesprocessen, læs vores artikel Rekruttering i det 21. århundrede: Hvad du behøver at vide.

6. Kultur, kultur, kultur

Glem ikke vigtigheden af ​​kultur, når du udarbejder dine jobbeskrivelser. Kandidater skal kunne danne sig et billede af, om de vil passe godt ind i din organisation. Husk oplysninger om kultur, ekstra goder, fester mv. Inkluder desuden oplysninger om arbejdsstil, ledelse, omgangstone, samt jeres mangfoldighedspolitik. Held og lykke med at tiltrække dygtige medarbejdere.

Enjoyed the guide?
Share:

Related content

Hvordan man opbygger robusthed og modstandskraft når livet rammer hårdest: Perspektiver fra en erhvervscoach i Kiev, Ukraine

Ready to get started?Put your learnings to work.