I foråret 2020 vågnede verden op til et “tektonisk skifte” af forandringer med Covid pandemien. I dette tilfælde tvang Covid-19-pandemien alle, inklusive erhvervscoaches, til at flytte online. Pludselig fandt professionelle coaches sig selv i at zoome, skype, samarbejde og google hangouts i et omfang, som aldrig er set før.
Denne havændring skete, før et vigtigt spørgsmål kunne besvares: Er det overhovedet muligt at tilbyde professionel business coaching online?
I denne artikel ser vi nærmere på fordelene ved at levere coaching online, og hvad der skal tages i betragtning for at få mest muligt ud af online-sessionen.
Kan coaching leveres online?
Vores hovedspørgsmål i denne artikel er: Er det muligt at levere professionel business coaching online? Som en påmindelse, lad os først fastlægge definitionen af den service, vi taler om:
“Professionel business coaching er kunsten at føre en samtale med ledere eller medarbejdere, hjælpe dem med at vokse og trives samt drive deres forretning i en ønsket, mere effektfuld retning."
Nu er spørgsmålet: Er det muligt at skabe tilliden og lægge udviklingsrejsen ud for kunderne, når coachingen foregår virtuelt? Vil den underbevidste dynamik sejre gennem digital levering, som de gør personligt, eller vil de gå tabt i oversættelsen? Vil det være muligt at tænde lyset i modtagerens øjne, at motivere folk til at komme videre – når træneren ikke er i stand til at kommandere de non-verbale signaler, eller tilbyde folk et fysisk skulderklap?
Det korte svar på disse spørgsmål er: JA. Vi KAN give en følelse af forbundethed, vi KAN få folk til at udvikle sig og drive forandring, også online. Det ER muligt at coache og blive coachet, at facilitere, arbejde og drive organisatoriske processer i et online miljø. Du behøver ikke engang at være særlig teknisk kyndig for virtuelt at engagere folk i fængslende coachingsamtaler. Det eneste du kan have problemer med, når coachingen modtages online, er det fysiske skulderklap, som Dr. Pam Van Dyke illustrerer i sin bog "Virtual Group Coaching" fra 2016 (s. 46):
"People in virtuelle fællesskaber er blevet meget sofistikerede og meget kreative til at gøre alt, hvad alle andre kan gøre i det virkelige liv; snakke, lægge planer, grine, græde, skændes, brainstorme, give følelsesmæssig støtte, date, blive forelsket, spille spil, producere arbejde og så videre. Den eneste forskel er, at det gøres uden en fysisk krop til stede i det samme rum."
Så coaching online ER muligt. Faktisk kan virtuel levering være gavnlig for både trænere og kunder.
Hvad er fordelene ved at coache online?
Coaching online har nogle ekstraordinære fordele! Inkluderet i disse er:
- Tids- og omkostningseffektivitet - Omkostningerne til kontorlokaler er minimeret, og pendlingstiderne er elimineret, hvilket gør leveringen meget lettere på ressourcerne (ingen spildtid i trafikken, pendling, flytning fra det ene sted til det andet i kontorlokalet osv.) .
- Fokus - Vi er mere fokuserede og til det punkt, når vi er online. Dette er nogle gange svært, når vi mødes ansigt til ansigt på grund af de mange distraktorer af fysisk rum, informationsoverbelastning og sanseovervældelse (støj, luftkvalitet, mad på bordet, lugte, visuelle indtryk osv.). Distraktionerne reduceres uden at mindske den small talk, der er nødvendig i begyndelsen af en samtale for at etablere flow og tillid.
- Collaborative Screen Sharing - Vi kan nemt dele vores skærm og lave dokumenter sammen. Når det kommer til professionel business coaching er dette virkelig værdifuldt, fordi målet med coachingen specifikt er at hjælpe kunden med at levere på spørgsmål af betydning for virksomheden. At finde og se på de strategiske mål, der er sat af organisationen, at gense virksomhedens vision og mission eller ledelsesprincipper bliver meget enklere gennem den virtuelle platform.
- Psykologisk sikkerhed - Coaching leveres virtuelt, men opleves i behagelige rammer. Klienter får mulighed for at lære i et velkendt miljø, som hjælper dem til at føle sig socialt trygge. Dette forbedrer ærlig deling, målsætning og barrierebrud.
- Fleksibilitet og tilgængelighed - Vi kan forbinde og mødes, uanset hvor i verden hver person er. Fysisk placering er ikke længere en begrænsende faktor. At finde trænere bør ikke afgøres af nærhed, men af værdi. Den virtuelle verden tilbyder coaching uden grænser.
- Mangfoldighed – Uden grænser åbnes sindet ikke kun for nye steder, men også nye perspektiver. Virtuel coaching er tilgængelig fra en bred vifte af forskellige kulturelle paradigmer, hvilket betyder, at du ikke længere er begrænset til den traditionelle praksis i dit umiddelbare samfund. Banebrydende, innovativ coaching er lige ved hånden for at udfordre dig på måder, du aldrig havde forestillet dig.
Ulemper? Ja, for at være ærlig...
Der er selvfølgelig også ulemper, herunder:
- Internet-ustabilitet. Næsten utilgiveligt kan internetadgang og ustabilitet stadig forårsage problemer. Uden en pålidelig forbindelse vil du ofte finde dig selv i at sige "Jeg tror, vi har mistet dig".
- Dårlig billed- og lydkvalitet. "Kan du venligst gentage?", "Undskyld, jeg forstod det ikke", "Undskyld, jeg mistede dig et øjeblik", "Jeg tror, du er på tavs", "Vi ser dig ikke" og "Nej, vi kan ikke se din skærm" er sandsynligvis kendte sætninger efterhånden.
- Tekniske sammenbrud, der påvirker læring. Som en effekt af ovenstående - modtages mindre rig information. Der er altså en chance for, at sociale og kontekstuelle spor, som ellers kunne hjælpe med at informere beslutninger, vil gå tabt.
- Ensomhed efter sessionen. Hvis der er hyppige forvrængninger og forsinkelser i kommunikationen, kan klienterne ende med at føle sig forvirrede, angste og afbrudt. Dette er levende afbildet i New York Times-artiklen "Why Zoom is Terrible":
"Måden videobilleder er digitalt kodet og afkodet, ændret og justeret, lappet og syntetiseret introducerer alle slags artefakter: blokering, frysning, sløring, ryk og ud -of-sync audio. Disse forstyrrelser, nogle under vores bevidste bevidsthed, forvirrer opfattelsen og forvrider subtile sociale signaler. Vores hjerner anstrenger sig for at udfylde hullerne og forstå lidelsen, som får os til at føle os vagt forstyrrede, urolige og trætte [og afbrudt] uden helt at vide hvorfor."
Sådan leverer du professionelt gode online coachingoplevelser:
Med fordele og ulemper i tankerne, lad os få det bedste ud af det. Ved at tilbyde coaching online kan vi nå langt flere ledere og medarbejdere, end hvis vi skal tilbyde det ansigt til ansigt. Online coaching er demokratiserende coaching. Fordelene, efter vores mening, udkonkurrerer langt de potentielle ulemper, der måtte være der. Hvis trænerne møder op velforberedte til sessionerne og har gjort alt for at sikre, at de teknologiske dele ikke hindrer en god session, (f.eks. ved at have genstartet deres computer for at undgå irriterende opdateringer og testet, at lyden og det visuelle er arbejder), er vores erfaring, at online coachingoplevelsen kan leveres med flotte slutresultater for både virksomheder og kunder.
Afrunding
Professionel business coaching tilbydes med det formål at forbedre udsigterne for enkeltpersoner og virksomheder og opnå kvantificerbar forretningssucces. Vores mål er at tilbyde vores kunder den bedst mulige professionelle coachingoplevelse. Vi ønsker at nå så bredt et publikum som muligt, demokratisere coaching og gøre det tilgængeligt for alle. Dette er muligt gennem online coaching. Vi vil ikke tillade, at det virtuelle mediums opfattede hindring forsinker fremskridt og drømme, i stedet tilbyder vi dig den mest professionelle coachingoplevelse, du kan forestille dig - online. Hvis du ønsker at udvikle dig fra hvor du er, som leder, medarbejder eller organisation, er du velkommen til at kontakte os i dag!