Session Logo
Udbytte og ROI af Coaching i Erhvervslivet

Udbytte og ROI af Coaching i Erhvervslivet

Hvordan ved virksomheder, om erhvervscoaching er pengene værd? I denne artikel tager vi et kig på hvilket udbytte der er ved professionel erhvervscoaching og hvordan man måler Return on Investment (ROI)

Sonali Gera |

Erfarne erhvervscoaches hjælper medarbejdere og ledere med at navigere i et omskiftelig og dilemmafyldt arbejdsmiljø. De opkvalificerer talenter og styrker ledere. Deres fokus er at hjælpe mennesker i organisationer med at løse forretningskritiske udfordringer.

Men selv om motiverne til at tilbyde business coaching kan forekomme vigtige og indlysende, tøver mange virksomheder stadig med at hyre professionelle coaches til deres ledere og medarbejdere. De stiller måske spørgsmålstegn ved udbyttet og om det er pengene værd. Det er klart, at virksomheder skal kunne retfærdiggøre deres investeringer, og de skal føle sig trygge ved initiativet.

Så lad os se nærmere på hvad virksomheder egentlig får for pengene, når de hyrer professionelle erhvervscoaches - og lad os dykke ned i om det kan betale sig.

Illustration af 6 områder, hvor erhvervscoaching kan gavne en organisation. F.eks. Ledelsedudvikling, Kommunikation, Modstandskraft og Stresshåndtering, Teambuilding og Samarbejde, Strategisk Tænkning og Eksekvering.

Fordele ved Erhvervscoaching

Professionel coaching hjælper kunder med at reagere på skiftende og udfordrende omstændigheder på nutidens arbejdspladser. Nye arbejdsformer, digital transformation, skiftende strategier, nye forventninger fra kunder er et grundvilkår der udfordrer næsten alle brancher nu til dags. Organisationer bør derfor være klar til at udvikle deres medarbejdere, så de er klædt på til de omskiftelige tider. De gør klogt i at være på forkant med de krav og behov, en ny generation af medarbejdere stiller til karrieremuligheder og løbende efteruddannelse.

Der er derfor klare fordele ved at investere i professionel erhvervscoaching til både medarbejdere og ledere. Coaching opkvalificerer ledere, skaber engagement, selvreflektion, en proaktiv og løsningsorienteret tilgang - kort sagt, en bedre arbejdsstyrke overordnet set.

Nedenstående områder er nogle af dem, hvor coaching virkelig er med til at kvalificere arbejdet, samarbejdet samt organisationens evne til at fremtidssikre sig selv:

  1. Ledelsesudvikling: Forbedring af færdigheder til effektivt at lede teams, træffe strategiske beslutninger og inspirere andre.
  2. Kommunikation: Forfining af evnen til klart at kommunikere med interessenter og levere budskaber på en klar og letforståelig måde.
  3. Emotionel intelligens: Udvikling af evnen til at sætte sig i andres sted, vise empati, vælge det rette tidspunkt til at tage emner op, regulere følelser og motivere andre.
  4. Forandringsledelse: Styrkelse af evnen til at drive projekter fremad og lede teams mod et fælles mål.
  5. Konflikthåndtering: Udvikling af færdigheder til at håndtere og løse konflikter på en positiv måde.
  6. Salg og forhandling: Overbevisende formidling af værdien af et produkt eller en tjeneste, forhandling af aftaler og opnåelse af salgsmål.
  7. Tidsstyring: Effektiv brug af tid på en organiseret og strategisk måde til gavn for virksomheden.
  8. Problemløsning: Forbedring af evnen til at identificere, analysere og løse problemer effektivt.
  9. Fremdrift: At sætte klare mål, sikre fremskridt i teamets arbejde og give effektiv feedback for at forbedre ydeevnen.
  10. Modstandsdygtighed og stresshåndtering: At kunne bevare fokus og overblik også under pres, ved pludselige ændringer og uforudsete begivenheder.
  11. Team-samarbejde og udvikling: Styrkelse af teamets samarbejdsevner og evne til at løse opgaver af høj kvalitet.
  12. Selvtillid: At bære sig selv med stolthed samt stå fast på sine synspunkter og kunne blive ved, når det gælder, også under modstand.
  13. Strategisk tænkning: At spotte tendenser og trends, sætte ting i perspektiv, se dem i deres helhed og ud fra dette udlede, hvad der er brug for i fremtiden og lægge en plan, der bringer virksomheden i den rigtige retning.
  14. Beslutningstagning: At træffe kloge beslutninger baseret på input fra relevante stakeholders.
  15. Relationsopbygning: At bygge meningsfulde og tillidsfulde relationer med andre samt kultivere et godt netværk af mennesker omkring sig.
  16. Handlekraft: At få ting fra hånden, at færdiggøre de rette strategiske projekter, at handle fremfor at udsætte og vente.
  17. Innovation og kreativitet: At finde, udvikle og forme nye og skæve ideer. At spotte nye tendenser og markeder, og være i stand til at bruge produkter og løsninger på nye måder, før andre.

Efterspørgslen på Erhvervscoaching afspejler forretningsbehov

Motivationen for at hyre eksterne coaches og mentorer ændrer sig over tid, som det også fremhæves i en 2009 Harvard Business Review artikel. Det, der er af afgørende betydning i et årti, vil være noget andet i det næste årti. Det som organisationer efterspørger, påvirkes af globale tendenser, samfundsforhold og lovgivning mv.

Populært sagt så er “forandring” det eneste der er konstant. Med den viden, at den største udfordring, som nutidens virksomheder står over for lige nu og her er hvordan man hurtigt tilpasser sig til stadigt skiftende forhold, er der efter vores erfaring et behov for at coaching kan hjælpe virksomheder med at opbygge en:

  • Agil, modstandsdygtig og selvstændigt tænkende arbejdsstyrke
  • Kultur præget af tillid, mangfoldighed, læring og inklusion

I de næste afsnit tager vi et kig på hvornår man med fordel kan hyre en coach og hvilken ROI (Return on Investment) det kan give.

Hvornår er det en god idé at hyre en coach?

Når ledere udnævnes eller forfremmes

Har du hørt om begrebet at blive forfremmet til inkompetence? Det, der ligger i dette er, at ledere langsomt arbejder sig opad i hierarkiet, men uden nødvendigvis at få nye kompetencer med sig eller træning/coaching i, hvad der skal til på det nye niveau. Når ledere forfremmes på denne måde, eller bliver tilbudt et nyt lederjob uden tidligere at have haft ledererfaring, kan der ske det, at deres evner ikke længere rækker. Det, der fungerede i deres tidligere rolle, er ikke det, der skal til i den nye rolle. Man kalder også dette for ”Peter-princippet”.

Nye ledere og ledere der forfremmes, skal have de rigtige redskaber for at få succes. Sørg for, at dine ledere får feedback, træning og hjælp til at udvikle sig inden for de områder, hvor de skal levere i en ny rolle. Lederskab og nye færdigheder til en ny rolle kan læres – men det kræver bevidst træning og udvikling af dem, der forfremmes.

Når medarbejdere eller ledere står i dilemmafyldte situationer

I et 5-årigt studie, fandt Google ud af, at den faktor der havde størst indflydelse på et teams præstation var psykologisk tryghed – den sociale tryghed, der sikrer, at man tør bringe fejl og problemer frem i lyset og tør bidrage med ideer - også selvom de ikke er “færdigudviklede”, men blot strøtanker til en begyndelse.

Alle virksomheder kan drage fordel af at tilbyde ledere og medarbejdere en platform til at diskutere dilemmaer, problemer og udfordringer. At have et rum til at udforske forskellige ideer til hvordan man kan forbedre sig selv og ens teams i den nuværende situation, er afgørende for udvikling. Et program med erhvervscoaching kan udfylde netop det behov og sikre en tryg ramme, hvor en sådan udvikling kan finde sted.

At have en professionel coach som sparringspartner, som medarbejderne og lederne kan betro sig til, og som de ikke behøver at "bevise sig overfor", betaler sig. I coaching-sessionerne kan forskellige scenarier prøves af, ideer fremlægges og kvalificeres, lægges i graven eller opkvalificeres.

Når et nyt mindset, en ny færdighed eller en ny måde at samarbejde på ønskes

Hvis vi kunne fortsætte med at gøre, hvad vi altid har gjort, ville der ikke være behov for coaching. Men det er ikke den verden, vi lever i. Vores verden ændrer sig fra dag til dag, og dermed ændrer det, vi skal kunne for at lykkes i en organisatorisk kontekst, sig også.

Coaching hjælper medarbejdere og ledere med at navigere under hastige, omskiftelige, tvetydige og komplekse arbejdsmiljøer. Coaching giver en leder eller medarbejder ideer til at håndtere konkrete situationer, værktøjer til at mestre dem, og konkrete råd til, hvordan de med fordel kan handle og lede i en verden under konstant forandring.

Medarbejdere og ledere kan med fordel udfordres og hjælpes til at tænke ud af boksen og at engagere andre (interessenter i og uden for organisationen, kunder, politikere, kollegaer, konkurrenter) på nye måder. Der er behov for nye perspektiver!

Hvordan måles udbyttet af coaching?

Når nu vi har kortlagt, hvad fordelene og udbyttet af erhvervscoaching er, samt hvornår man med fordel kan hyre en coach, bliver spørgsmålet: hvordan måler og beviser man Return on Investment - ROI?

En artikel offentliggjort i Tidsskrift for positiv psykologi fra 2014, viste, at professionel coaching har en direkte effekt på medarbejderens trivsel, tilgang til arbejdet samt evne til at sætte mål for og opnå resultater - dvs. den samlede præstationsevne. Er bedre resultater indenfor disse områder nok til at vise, at coaching virker? Og er det nok, at fordele og udbytte “kun” rapporteres af medarbejdere, ledere eller HR via kvalitative undersøgelser? Efter vores opfattelse er svaret “nej”. Vi kan og bør kunne måle effekten mere kvantitativt også.

Hver virksomhed bør overveje hvordan de kvantitativt vil og kan måle effekten af ​​coaching-indsatsen, så de kan opbygge forretningscasen for deres investering.

For at hjælpe med at kvantificere dit ROI, opfordrer vi dig til at opsætte specifikke og målbare mål i begyndelsen af ​​coachingprogrammet, som du kan bruge til at bevise effekten. Dette kunne være:

  • eNps-score - altså trivslen i medarbejderens nærmeste team og evt. for virksomheden samlet set.
  • Den individuelle præstationsevne - Igen bør dette vurderes af både modtageren af coachingen samt de nærmeste kollegaer. Det kunne være nærmeste leder, HR, samarbejdspartnere, kollegaer, bestyrelsesmedlemmer og andre interessenter.
  • Salgsmål for før og efter et coachingforløb er også en oplagt indikator.
  • Engagements-scorer målt gennem medarbejderundersøgelser.
  • Kundetilfredshed er også en stærk indikator for, om virksomhedens medarbejdere er engagerede og investerede i virksomheden.

Den kvantitative måling af ROI af coaching-indsatsen er til gensidig fordel for den, der er blevet coachet, dennes leder og HR og derudover gør det det lettere at overbevise ledere og HR om vigtigheden af ​​at investere i business coaching, også i fremtiden.

Prisen for uudnyttede muligheder (Lost Opportunity Cost)

I regnskabet omkring ROI af erhvervscoaching er det lige så vigtigt at tage med i betragtning hvordan en sag vil stå, hvis man nu IKKE investerer i erhvervscoaching. Hvad er de tabte muligheder af IKKE at ansætte en professionel coach? Hvilken værdi kunne en coach have tilføjet? Hvad er omkostningerne ved en begrænset evne til at fastholde medarbejdere, lavere engagement, lavere ydeevne generelt, mangel på synlighed af virksomheden og tilpasning omkring vision og strategiske mål, en højere utilfredshed med lederen eller endda med virksomhedens præstation, som den opfattes af bestyrelsen og andre interessenter?

Det er godt at huske på, når du tænker på investeringsafkastet i det store billede. Hvad koster det dig IKKE at hyre en coach.

Desuden er det værd at minde sig selv om, at den verden, vi lever i i dag, sjældent kan forudsiges og beregnes på en lineær måde. Når tingene er forudsigelige, kan vi regne med et klart svar. Men når virkeligheden er rodet, uforudsigelig og kompleks, som det er tilfældet med det moderne arbejdsliv af i dag, er vi nødt til at udvide vores perspektiver og eksperimentere med forskellige former for interventioner, for derefter at bedømme resultatet.

At prøve nye tilgange kan være angstprovokerende for det sikkerhedssøgende sind. Det er dog den eneste vej frem, hvis vi ønsker at udnytte frugterne og "glæden ved det mulige".

Afrunding

Forskning viser, at coaching hjælper organisationer og deres ledere og medarbejdere med at forbedre præstationer, samarbejdsevner og i sidste ende bundlinjen. Coaching giver fremsynede virksomheder mulighed for at forblive agile, tilpasningsdygtige og klar til det næste nye. For at sikre læring og vækst kan du med fordel hyre forretnings-kyndige erhvervscoaches ind til at hjælpe dine ledere og medarbejdere med at opnå succes, til gavn for dem selv og for arbejdspladsen generelt.

Ræk ud for at lære mere om muligheden for at engagere top professionelle erhvervscoaches ind i din organisation - og hvad du kan få ud af det.

Enjoyed the article?
Share:

Meet the Author

Sonali Gera

Sonali Gera

Erhvervscoach, Session

Certified Coach & Leadership Development Facilitator, Indien

Related content

Ready to get started?Put your learnings to work.