Session Logo
Få din chef til at betale for erhvervscoaching - det lønner sig!

Få din chef til at betale for erhvervscoaching - det lønner sig!

Føler du dig nervøs over at skulle bede din chef eller organisation om at investere i business coaching? Så er denne guide lige noget for dig. Den giver dig de vigtige argumenter, du kan bruge til at hjælpe din chef med at forstå, hvorfor det er en god investering – både for dig selv, for dine kollegaer og for dit team - hvis du får tilbudt coaching.

Selvom mange organisationer allerede har oplevet værdien og det positive afkast (ROI) af at medarbejdere har fået tilbudt erhvervscoaching, er der stadig mange, der må kæmpe for at få det tilbudt. Mange ledere er stadig skeptiske over for at tilbyde erhvervscoaching. Hvis det også gælder i din situation, vil denne guide give dig værdifulde argumenter, som kan bruges til at hjælpe din leder og/eller økonomiafdelingen med at forstå, hvorfor det er vigtigt, nyttigt og relevant at investere i erhvervscoaching – for både dig, dine kollegaer og dit teams.

Hvorfor bør din organisation betale for coaching?

Traditionelt har virksomheder valgt at bruge deres budget til faglig udvikling via kurser og træningsforløb. Selvom kurser kan være gavnlige, bliver ny viden i mange tilfælde ikke omsat til praksis i hverdagen.

Vi lærer gennem handling – ved at begå fejl, få feedback, bearbejde information og prøve igen. Det er netop her, erhvervscoaching gør en forskel. Kompetencer kan godt læres på kurser, men reel og bæredygtig udvikling sker først, når man implementerer dem i et støttende og coachende miljø. Derudover er afkastet (ROI) på coaching dokumenteret gang på gang – det dykker vi mere ned i næste afsnit.

Hvorfor er det så svært at bede om erhvervscoaching?

Mange medarbejdere tøver med at bede om business coaching, fordi de er bange for at vise sårbarhed, usikkerhed eller det, der kan opfattes som "svagheder" – eller simpelthen fordi de ikke vil fremstå som om, de har brug for hjælp. Men sådan bør det ikke være!

For at overvinde denne barriere kan du i stedet præsentere behovet for coaching på følgende måde:

  1. Lige nu føler jeg mig overvældet og kunne godt bruge hjælp udefra for at tage det næste skridt – både for mig selv og mit team. Jeg har lavet lidt research og fundet frem til en coach med fremragende anmeldelser og anbefalinger. Jeg vil gerne tale det igennem med dig – hvornår har du tid?
  2. Jeg vil gerne udvikle mine lederevner og tror, at en erhvervscoach kan hjælpe mig til næste niveau. Jeg er overbevist om, at det er en god investering, da ROI er veldokumenteret. Og en ven har også fortalt, hvor meget det har styrket både hans ledelse og team, at han har haft en god erhvervscoach. Hvornår har du mulighed for at tale om det?

Argumentet for erhvervscoaching: Sådan griber du samtalen an

Du ved, hvor vigtig erhvervscoaching er – men nu handler det om at hjælpe din leder eller organisation med at forstå det samme. Gå velforberedt ind i samtalen, med masser af information og dokumentation for værdien af coaching – herunder hvilke fakta, tal, og effekter, der underbygger det. Følgende statistikker og data kan være nyttige til at illustrere din pointe:

Infographik der viser hvorfor erhverscoaching påvirker ROI positivet.
  • En undersøgelse fra Manchester Inc. viste, at virksomheder, der benyttede en erhvervscoach, opnåede et gennemsnitligt afkast på 5,7 gange det beløb, de havde betalt for coaching-ydelserne.
  • En undersøgelse foretaget af MetrixGlobal LLC viste, at virksomheder, der investerede i coaching, fik et afkast på 7,90 USD for hver 1,00 USD, de brugte.
  • 80 % af dem, der modtager coaching, rapporterer øget selvtillid. (Institute of Coaching)
  • Ifølge International Coaching Federation (ICF) oplever 86 % af organisationerne et positivt afkast af deres coachingforløb, og 96 % af dem, der har haft en Executive Coach vil anbefale det til andre.
  • Manchester Inc. undersøgte 100 ledere – de fleste fra Fortune 1000-virksomheder – og deres forskning viste, at investering i Executive Coaching gav et gennemsnitligt afkast på næsten seks gange prisen på selve coachingen. (Maximizing the Impact of Executive Coaching)

Statistikker som disseviser tydeligt, hvor effektiv erhvervscoaching kan være, både for individet og for organisationen som helhed.

Men pas på med ikke at overdøve samtalen med tal og data. Det vigtigste budskab, du skal formidle til din leder eller organisation, bør være personligt. Gør det klart, at du værdsætter at være en del af organisationen – og at et coachingforløb vil få dig til at føle dig støttet, set og værdsat i organisationen. Samtidig vil det hjælpe dig med at udvikle dig – til gavn for både dig selv, dit team og organisationens samlede succes.

Konfronter mod-argumenter upfront

Mange organisationer og ledere frygter, at du måske vil bruge muligheden for coaching til at finde et nyt job i stedet for at blive og bidrage til organisationen. Derfor anbefaler vi, at du adresserer denne frygt upfront: At du modtager coaching vil umiddelbart være en fordel for dit team. Du vil blive en bedre leder og kollega, og du vil lære noget værdifuldt, som du også kan inspirere andre med. Du kan endda foreslå at hjælpe andre med at få nogle af de samme færdigheder, som du får gennem coaching, så investeringen ikke kun gavner din personlige udvikling, men også andres. At modtage coaching vil hjælpe dig med at blive bedre til det, du gør, samt vil hjælpe dig til at trives, vokse og føle dig endnu mere glad for dit job i virksomheden.

En anden frygt fra lederens side kan være, at erhvervscoachen ikke forstår den forretningsmæssige kontekst, du er i. Derfor bør du forsikre din leder om, at den coach, du har fundet, er en erhvervscoach med forretningsforståelse og lang erfaring med coaching i de samme organisatoriske sammenhænge, som du befinder dig i.

Konklusion

At bede din chef eller organisation om at investere i erhvervscoaching behøver ikke at være en skræmmende samtale. Vær velforberedt; forklar, hvorfor du mener, at erhvervscoaching vil være gavnligt, list nogle af fordelene op og vær klar med et par statistikker, herunder ROI-tal. Jo mere du ved om erhvervscoaching på forhåndt, desto større er dine chancer for at præsentere et forløb på en overbevisende måde.

Hos Session vil vi gerne hjælpe dig og dit team med at opnå effektive resultater gennem erhvervscoaching. Kontakt os for at høre mere.

Enjoyed the guide?
Share:

Related content

Ready to get started?Put your learnings to work.