At hyre en erhvervscoach kan være en af de bedste investeringer, du kan foretage, hvis du vil udvikle dig som stifter, leder eller medarbejder. Men det kan være svært at finde den rigtige. Det er en jungle derude, og hvad skal du egentligt kigge efter? Hvordan ved du, om en bestemt coach vil være den rette for dig, have de rette kvalifikationer og være veluddannet nok til at hjælpe dig med dine forretnigsudfodringer og dilemmaer? Det ser vi nærmere på i denne artikel. Formålet er at give nok information til, at du kan træffe det rette valg, når du er på udkik efter at hyre en coach til dig selv eller dine ledere og medarbejdere.
Hvorfor hyre en erhvervscoach?
Enhver virksomhed og ambitiøs leder og medarbejder er på udkig efter nye måder at opnå succes på og få det bedste ud af forretningens og ens eget potentiale. Coaching er en af de mest veldokumenterede metoder til at opnå personlig og forretningsmæssig vækst.
Erhvervscoaching kan bl.a. forbedre følgende faglige og personlige færdigheder, for blot at nævne nogle få:
- Kommunikation, lytning og empati.
- Investor pitching og forhandling.
- Basale ledelsesfærdigheder - fx evnen til at skabe engagement, føre gode samtaler og give samt modtage feedback.
- Tidsstyring, prioritering og problemløsning.
- Positive vaner.
- Beslutningstagning.
- Strategiudvikling og eksekvering.
Dygtige professionelle coaches hjælper den, der coaches, med at sætte konkrete mål - ud fra et styrkebaseret perspektiv. Fremfor at fokusere på den enkeltes svagheder, vil coachen sætte spot på hvordan styrkerne kan kompensere for svaghederne og hjælpe den enkelte med at nå sine og forretningens mål.
At fokusere på styrkerne hjælper også den, der coaches, med at møde dagligdags udfordringer og modstand med oprejst pande. I den verden vi lever i i dag er modstandskraft en af de vigtigste kompetencer, man kan opbygge. En almindelig arbejdsdag er fyldt med volatilitet, hurtige ændringer, forandringer, beslutninger, dilemmaer og tvetydighed. I en sådan arbejdshverdag kan det få afgørende betydning - både for den enkelte, men også for virksomheden generelt set - at man har en velkvalificeret sparringspartner/erhvervscoach at diskutere dilemmaer, forretnings-udfordringer, strategiske problemstillinger, ledelsesstil og samarbejde med. Det opbygger den netop nævnte modstandskraft, personlige (og nødvendige) professionelle kompetencer - og fører til mere velovervejede og strategisk kloge træk og beslutninger.
Derudover er det, at man som virksomhed hyrer erhvervscoaches til sine medarbejdere også med til at styrke virksomhedens brand og tiltrækningskraft af gode medarbejdere. I disse tider, hvor rekruttering af fastholdelse er en af tidens største udfordringer, kan ethvert tilbud, der vil styrke virksomheden på dette område, være med til at styrke virksomheden. Også af den grund vil det altså være klogt at hyre gode erhvervscoaches til sine ledere og medarbejdere.
Hvilke egenskaber skal man kigge efter i en professionel coach?
Hver enkelt coach har sine egne specifikke ekspertiseområder og unikke værdifulde styrker. Gode erhvervscoaches har dog en lang række kvaliteter til fælles, der vil være med til at sikre, at man kan få et godt coaching-forløb.
De grundlæggende kvaliteter, man skal være opmærksom på, når man leder efter en god erhvervscoach, omfatter coachen’s even til at:
- Lytte - også mellem linjerne.
- Være empatisk og udvise følelsesmæssig intelligens.
- Stille gode spørgsmål.
- Åbne op for, at man kan se nye muligheder og perspektiver.
- Fokusere på styrker - coachen hjælper med at identificere, forstå, værdsætte og anvende styrker og får øje på, hvordan styrker kan kompensere for svagheder.
- Støtte og motivere, udfordre, konfrontere, hjælpe og opmuntre.
- Holde en ansvarlig - overfor løfter, værdier og styrker såvel som begrænsninger.
- Holde aftaler.
- Holde tingene fortrolige.
- Strukturere og forklare coaching forløbet.
Hvis coachen ikke udmærker sig indenfor disse områder, bør du finde en anden coach.
Ovenstående kvaliteter beskriver personlige kompetencer hos coachen. Herudover bør du også undersøge en række andre ting, før du hyrer en coach, og dem vil vi se nærmere på nu.
Er coachen veluddannet?
Professionelle coaches styrer og hjælper den enkelte igennem et coaching forløb med en fast og empatisk hånd. For at kunne dette på professionel vis skal coachen have gennemgået en omfattende træning inden for coaching. Formel træning betyder at coachen har modtaget træning i de basale færdigheder indenfor coaching, men også at de har fået træning og feedback i forhold til hvordan de anvender deres egen personlighed på den bedste måde, bringer deres styrker i spil og undgår, at deres svagheder står i vejen for en god coaching oplevelse for klienten.
"Weekend-kursus-coaches" eller dem uden formel uddannelse er lette at finde, og selvom de kan have fantastiske personligheder og intuitive evner til at være gode coaches, er de sjældent dygtige nok til at coache i ervhervslivet. For at blive professionel forretningscoach er der brug for intens og årelang træning og kontinuerlig supervision og feedback.
For at finde ud af, om din coach har gennemgået intens træning, skal du blot bede om hans/hendes licens eller grad. Spørg, hvor de har fået deres uddannelse, og google måske uddannelsen for at finde ud af, hvad andre synes om den.Sørg for, at uddannelsen er formel og anerkendt, baseret på mere end blot et par dages træning. Er den højt rangeret inden for coaching-verdenen?
Blandt de mest anerkendte og troværdige coaching-institutioner i verden er den Internationale Coaching Federation (ICF) og European Mentoring and Coaching Council (EMCC). Uddannede og licenserede erhvervspsykologer har også mange års træning og supervision bag deres titel.
Har coachen organisatorisk erfaring og forretningsforståelse?
Når man engagerer sig med en erhvervscoach, er det vigtigt at finde en, der har forretningsforståelse og organisatorisk erfaring.
Forretningsforståelse eller forretningssans kan defineres som:
"Evnen til at forstå og håndtere forretningssituationer på en måde, der fører til gode resultater".
Det er vigtigt, at coachen naturligt forstår politiske, organisatoriske og team dynamikker og er vidende om, hvad det vil sige at lede og arbejde i moderne organisationer. Dette indbefatter også en forståelse for forretnings-jargon og organisatoriske strukturer. Det er vigtigt, at coachen forstår de dilemmaer og udfordringer, som lederen eller medarbejderen står med, og kan være med til at pege på løsninger, der er realistiske i en organisatorisk kontekst.
En måde at teste den potentielle coachs forretningssans på, er at spørge dem, hvordan de har tænkt sig at hjælpe lederne/medarbejderne (eller en selv) med at løse virkelige forretningsproblemer og udfordringer. Forstår coachen det, der tales om, når der deles udfordringer og erfaringer?
Hvis ikke, så bør man kigge sig om efter en anden coach.
Har coachen gode referencer og anbefalinger?
Mund-til-mund referencer kan være gode, når det kommer til at finde relevante erhvervs coaches. Spørg rundt efter referencer i dit netværk, og tjek om de anbefalede coaches passer til dig og din organisation. Husk, det er de måske ikke. Det, der virker for én person eller organisation, vil ikke nødvendigvis fungere i en anden. Og som det næsten siger sig selv, så betyder kemi og personlighed også meget i forhold til, om et match og et coaching forløb vil blive vellykket. Vær derfor opmærksom på den personlige forbindelse. Ser denne coach ud til at passe til dig og din organisation? "Klikker" I?
Vær ikke bange for at spørge til coachens referencer og anbefalinger. En god erhvervscoach vil altid have haft nogle tidligere kunder, der er villige til at stå inde for dem og tale godt om dem. Det vil give dig tillid til coachen at høre fra andre, at vedkommende har det, der skal til, og med højere tillid vil du få mere ud af dit coachingforløb.
Passer coaching-metoden og filosofien til dine behov?
Der er mange forskellige måder at blive coachet på. Coaching metoder spænder fra kortsigtede og løsningsfokuserede tilgange, til mere introspektive tilgange, hvor du måske bruger årevis på at opdage skjulte dynamikker, der kan forhindre dig i at udmærke dig i din karriere og opnå business excellence.
Nogle coaches opfordrer til at man prøver ting af - enten foran dem eller ved at man filmer aktivitieter fra dagligdagen, der efterfølgende deles med coachen.
Spørg coachen, hvilken slags tilgang, metode og filosofi de bruger og hvorfor. Spørg dig selv, om det er en metode og filosofi, der passer godt til dig og din organisation.
Det er også vigtigt at erkende, at du måske ikke ved, hvad du har brug for. Vær åben over for forskellige og nye måder at bliver klogere og udvikle dig på.
Tilbyder coachen online coaching?
Det kan i øvrigt være en god idé at finde en coach, der tilbyder online coaching. Online coaching er tidseffektivt og sikkert. Selve coachingen er lige så tankevækkende, udfordrende og virkningsfuld som ansigt-til-ansigt coaching, men du sparer tid og penge.
Sporer coachen fremgang og success løbende?
For at du kan vurdere, om coachingen hjælper eller ej, er det vigtigt at sætte sig mål i starten af coachingforløbet. Det er også tilrådeligt løbende at revurdere målene.
Læg mærke til, om coachen har en metode til at spore fremskridt og måle success. Hvis ikke, er der måske en god grund - tøv ikke med at spørge til det. Men tag det som et advarselstegn, hvis coachen er uvillig eller ude af stand til at forklare hvordan fremgang spores.
Fluffy løfter som "det bliver fantastisk" eller "det er svært at måle, men jeg ved af erfaring, at det virker" vil ikke hjælpe dig i det lange løb. Størstedelen af kunder, medarbejdere og virksomheder,har brug for konkrete og håndgribelige ROI-beviser for at opretholde et coachingbudget. Hjælp dig selv ved at danne par med en coach, der kan hjælpe dig med dette.
Hvor finder man en god erhvervscoach?
Som nævnt er mund-til-mund og direkte anbefalinger gode måder at finde en god erhvervscoach på. Det er dog ikke alle, der er så heldige at kende nogen i deres netværk, som måske kender nogen, der kender nogen.
Du kan i stedet forsøge at:
- Poste på sociale medier – spørg om råd og anbefalinger.
- Søge på nettet efter gode coaches med gode anbefalinger.
- Finde en coaching hjemmeside, hvor licenserede coaches er repræsenteret.
- Tage kontakt med Session. Session har professionelle erhvervscoaches i hele verden og faciliterer forbindelsen mellem ambitiøse kunder og de bedste coaches i alle tidszoner.
Held og lykke - og tøv ikke med at tage kontakt til os for direkte anbefalinger!