Session Logo
Bevar roen og vær assertiv under vanskelige samtaler

Bevar roen og vær assertiv under vanskelige samtaler

I denne guide får du praktiske tips til at bevare roen og være assertiv under vanskelige samtaler på jobbet. Nøglestrategier inkluderer mental forberedelse, aktiv lytning, brug af "jeg-udsagn”, opretholdelse af en rolig tone og kropssprog, at sætte grænser, at være løsningsorienteret og at opbygge selvtillid. Med disse anbefalinger i hånden kan du forbedre dine kommunikationsevner og styrke evnen til at håndtere udfordrende samtaler med ro og selvsikkerhed.

Når tingene går stærkt omkring os, er det vigtigt at kunne bevare roen og kommunikere roligt, selvsikkert og professionelt, også hvis samtalen er vanskelig og hård. I denne guide får du ni tips til at bevare roen og forholde dig assertivt under pres, hvilket kan hjælpe dig med at udtrykke dig effektivt og opretholde sunde relationer.

Illustration af 9 måder til at bevare roen og selvtilliden under vanskelige samtaler.

1. Forbered dig mentalt

Før samtalen, bør du tage et øjeblik for dig selv, hvor du kan finde roen og overveje dine intentioner for samtalen. Mind dig selv om dine værdier og mål og visualiser et vellykket resultat. Denne mentale forberedelse hjælper dig med at forblive fokuseret, professionel, selvsikker og konstruktiv under hele samtalen.

2. Praktiser aktiv lytning

Aktiv lytning er afgørende, hvis du vil holde dig rolig og selvsikker under samtaler. Vær opmærksom på, hvad den anden person (egentlig) siger, og undgå at afbryde eller drage forhastede konklusioner. Vis respekt for den andens mening og reager velovervejet og roligt. Sæt tempoet ned, hvis du opdager at du pludselig taler hurtigere. Husk at du har to ører og kun en mund.

3. Brug "jeg" udsagn

For at udtrykke dine tanker og følelser selvsikkert, men også afvæbnende, kan du med fordel bruge "jeg" udsagn i stedet for "du" udsagn. Dette hjælper dig med at sikre, at du ikke kommer i dine følelsers vold og reducerer sandsynligheden for, at den anden person bliver defensiv. Man kunne også sige: Bliv på din egen banehalvdel.

4. Bevar en rolig tone og et roligt kropssprog

Din tone og kropssprog spiller en betydelig rolle i, hvordan andre opfatter dig. Tal klart og roligt og oprethold et åbent og selvsikkert kropssprog. Tæl indvendigt til ti, hvis du kan mærke blodet begynder at koge, og træk vejret helt ned i maven. Tag dig tid. Tal afdæmpet og i et lavt toneleje. Vær smilende og imødekommende.

5. Sæt sunde grænser

Det er helt ok at sætte personlige grænser under samtalen. Kommunikér klart dine grænser, hvis det er nødvendigt. Gør det på en respektfuld måde, der også tilgodeser andres grænser. Dette skaber en sundere relation, hvor man kan flytte sig fremad sammen.

6. Vær løsningsorienteret

I stedet for at dvæle ved problemer eller blive defensiv bør du fokusere på at finde løsninger og samarbejde med den anden person. Denne tilgang fremmer en mere produktiv og konstruktiv samtale. Hvis du føler, at samtalen har fokuseret for længe på negative ting og tidligere hændelser, så tøv ikke med at foreslå, at I vender jer mod fremtiden og leder efter løsninger og ting, der vil bringe jer fremad.

7. Styrk dit selvværd

At tro på egne evner og egen værdi er afgørende for selvsikker og assertiv kommunikation. For at opbygge selvværd kan du med fordel investere i personlig udvikling og øve dig i at tale pænt til dig selv. Først når man hviler i sig selv og ikke er bange for at blive udfordret, kan man åbent og ligefremt møde andre også i svære samtaler.

8. Træn assertive teknikker

Regelmæssig træning af assertive teknikker kan hjælpe dig med at blive mere komfortabel og dygtig til at opretholde roen under samtaler. Du kan f.eks. spille rollespil med en ven eller en coach, og derved få feedback på din tilgang. Et eksempel på en assertiv teknik, du kan øve, er at lære at svare åbent og roligt i situationer hvor andre dømmer dig eller er aggressive.

9. Reflekter og lær af erfaringer

Det er en god ide´efter hver samtale at bruge tid på at reflektere over hvad der gik godt og identificere områder, der kan forbedres. At vi lærer af vores erfaringer vil alt andet lige hjælpe os på vej mod bedre og mere effektive fremtidige samtaler.

Konklusion

At kunne forholde sig roligt og selvsikkert under vanskelige samtaler er en værdifuld færdighed, der kan gavne os i alle aspekter af vores liv. Ved at følge tipsene i denne guide, og løbende arbejde på at udvikle dit selvværd, øve assertive teknikker og lære af dine erfaringer, vil du være bedre rustet til at håndtere udfordrende samtaler med selvtillid og ro fremover. Husk, at selvsikkerhed og ro er færdigheder, der kan udvikles over tid med øvelse, feedback og engagement.

Enjoyed the guide?
Share:

Related content

Ready to get started?Put your learnings to work.