Session Logo
Executive coaching versus Professionel erhvervs coaching: Hvad er forskellen?

Executive coaching versus Professionel erhvervs coaching: Hvad er forskellen?

Hvad kendetegner en Professionel Erhvervs Coach, og hvad gør en Executive Coach anderledes? Selvom de to roller adskiller sig, har de begge fokus på forretningsmæssige resultater. Gennem eksempler og forskning vil jeg i denne artikel gennemgå de vigtigste forskelle mellem en "almindelig" Erhvervscoach og en Executive Coach.

Carole Griggs |

Hvad adskiller en Professional Business Coach fra en Executive Coach? Eller med andre ord, hvad er forskellen på en Professionel erhvervscoach, der coacher ledere og medarbejdere, og en Executive Coach, der arbejder med topledere på C-level? Inden for coaching verdenen er der opstået en generel opfattelse, der skarpt adskiller en Professionel Business Coach fra en Executive Coach. Ifølge denne teori fokuserer en Erhvervs Coach primært på forretningen som helhed, mens en Executive Coach i højere grad beskæftiger sig med lederens personlige udvikling.

En mere præcis beskrivelse er dog følgende: Både Executive Coaching og Professionel Erhvervs Coaching har forretningsmæssige resultater som mål. Forskellen ligger i forståelsen af og evnen til at navigere i toplederes dagligdag samt den erfaring, der kræves, for at kunne guide og coache en C-suite leder i forhold til deres unikke udfordringer.

I denne artikel vil jeg gennemgå de grundlæggende forskelle mellem en "almindelig" Erhvervs Coach og en Executive Coach og se nærmere på eksisterende definitioner. Derudover vil jeg dykke ned i, hvorfor det er vigtigt at vælge en kvalificeret Executive Coach.

Infographic der viser forskellen mellem en Erhvervs coach og en Executive coach


Definition af Professionel Erhvervs Coaching og Executive Coaching: Hvad er forskellen?

Lad os starte med at se nærmere på definitionerne af både Professionel Erhvervs Coaching og Executive Coaching.

Professionel Erhvervs Coaching defineres af Session som:

"Kunsten at hjælpe ledere og medarbejdere med at udvikle sig og trives samt styre deres virksomhed i en ønsket, mere effektiv og bæredygtig retning."

Målet med professional business coachinger altså, at hjælpe ledere og medarbejdere med at udvikle deres færdigheder, tankegang og adfærd, så de matcher virksomhedens behov. Dette sikrer, at både medarbejdere og organisationen er rustet til fremtiden og i stand til at håndtere vækst – både personligt og forretningsmæssigt – i en verden præget af forandring og udfordringer.

I tråd med dette kan Executive Coaching defineres som:

"Kunsten at hjælpe topledere og startup-foundere med at udvikle sig og strategisk positionere deres virksomheder samt styrke beslutningstagere, så de træffer kloge og bæredygtige valg til gavn for både dem selv og deres virksomhed." – også ifølge Session.

Målet med Executive Coaching er derfor at hjælpe topledere og startup-founders med at håndtere de unikke forretningsudfordringer, der følger med deres roller, samtidig med at de prioriterer deres egen trivsel.

Da forretnings udfordringerne på C-level adskiller sig markant fra dem, som ledere og medarbejdere på andre niveauer står over for, er det afgørende, at en Executive Coach kan relatere sig til, forstår og har dyb indsigt i disse udfordringer. Dette opnås enten ved selv at have haft en sådan rolle eller ved at man har tilegnet sig en omfattende forståelse af, hvad der præger en topleders hverdag. Derudover er mange års erfaring med at arbejde direkte med C-level ledere essentielt for at blive en kvalificeret og kompetent Executive Coach.

For at få en endnu bedre forståelse af forskellen mellem Executive Coaching og "almindelig" professionel coaching,så lad os dykke ned i en typisk arbejdsdag for en topleder sammenlignet med en leder på mellemlederniveau.


En arbejdsdag som C-level direktør vs. en arbejdsdag som en General Manager

Lad os dykke ned i de daglige opgaver og ansvarsområder, der adskiller en C-level direktør fra en General Manager.

Lad os først se på en typisk arbejdsdag for en C-level direktør:

Kurt er CEO for en virksomhed, der producerer sportstøj i Canada. Hans dag starter med et videomøde med sit internationale team. Når han ankommer til kontoret, mødes han med sin personlige assistent for at gennemgå dagens agenda. Derefter deltager han i et hurtigt statusmøde med sin nærmeste ledergruppe for at gennemgå de seneste opdateringer om en organisationsændring, som skal kommunikeres til hele virksomheden senere på dagen.

Senere mødes Kurt med kommunikationsteamet for at gennemgå den seneste pressemeddelelse og afsætter tid til at tale med flere journalister. Til frokost mødes han med potentielle nye ledere i virksomheden for at tale om deres karriereudvikling internt.

Om eftermiddagen kommunikerer Kurt direkte med hele virksomheden via et hybridmøde – nogle medarbejdere deltager fysisk, mens andre deltager online. Han forklarer baggrunden for organisationsændringen og lytter til medarbejdernes umiddelbare reaktioner og feedback. Senere gennemgår han de seneste finansielle tal med CFO’en, inden han forlader kontoret for at deltage i en uformel middag med et netværk af potentielle samarbejdspartnere.

Som det fremgår af eksemplet ovenfor, er det tydeligt, at en C-level direktør som Kurt er involveret i en række strategiske og overordnede processer. Hans stærke forretningsforståelse, som er afgørende for en topleder, viser sig gennem hele hans arbejdsdag – fra at lede både sit interne og internationale team, til at arbejde med strategisk udvikling, planlægge organisationsændringer, analysere markedstendenser og holde sig på forkant ved at mødes med nye ledere og potentielle partnere og samarbejdspartnere.

Lad os nu se på en typisk arbejdsdag for en mellemleder:

Jennifer er marketingchef i en mellemstor non-profit organisation baseret i Storbritannien. Hendes arbejdsdag starter med et morgenmøde med hendes team, som består af en marketingpraktikant, en koordinator og en specialist. Hun følger op på deres ugentlige opgaver og giver feedback og anbefalinger til deres arbejde. Derefter afsætter hun en time til at besvare e-mails og henvendelser fra både interne medarbejdere og eksterne interessenter.

Om eftermiddagen har Jennifer et individuelt møde med organisationens CEO for at gennemgå marketingbudgettet for fjerde kvartal. Hun giver en status på ROI for den nuværende markedsføringsindsats og rådgiver CEO’en om, hvordan resten af budgettet bedst kan anvendes. Senere bruger hun to timer på at planlægge organisationens kommunikationsstrategi. Herefter mødes hun med en ekstern leverandør, der arbejder på organisationens nye webdesign, hvor hun giver input og anbefalinger til projektet. Inden hun afslutter sin arbejdsdag, tjekker Jennifer ind med sit marketingteam igen for at sikre, at der er sket fremskridt med dagens opgaver og hjælper, hvis der er uafklarede spørgsmål.

Som eksemplet viser, adskiller Jennifers arbejdsdag sig markant fra Kurts. Hun har tydelige ledelsesopgaver – hun støtter og vejleder sit team, rådgiver om budgetter og koordinerer med eksterne samarbejdspartnere – men hendes arbejde er meget forskelligt fra Kurts. Mens Jennifer fokuserer på den daglige drift af sin afdeling, arbejder Kurt med hele organisationens struktur, langsigtet strategisk planlægning og tværgående ledelsesansvar.


C-level vs. General Manager: Hvad er forskellen på rollerne?

Hvad adskiller en C-level-leder fra en VP, direktør eller manager?

Ifølge Groysberg er følgende færdigheder afgørende for succes på C-niveau:

  • Visionær ledelse
  • Strategisk tænkning og eksekvering
  • Teknisk og teknologisk forståelse
  • Relation- og teamopbygning
  • Kommunikation og præsentation
  • Forandringsledelse

At besidde disse færdigheder og anvende dem dagligt kræver en erfaring og forretningsforståelse, der adskiller sig markant fra managers og medarbejdere på andre niveauer i organisationen. Derudover forventes C-suite-ledere at have bred og dybdegående erfaring indenfor flere områder: Solid ledelseserfaring, kvantificerbare resultater, der beviser et præstationsniveau over gennemsnittet, samt evnen til ikke blot at sætte den strategiske retning for virksomheden, men også at sikre, at den bliver gennemført.

Som Groysberg, Kelly og MacDonald påpeger, bliver teknisk og funktionel ekspertise mindre vigtig, når man først når C-niveauet. I stedet bliver ledelseskompetencer, en stærk forståelse for forretningsstrategi, en fornemmelse for ”hvad fremtiden kalder på” samt en visionær evne til at skabe en bedre fremtid afgørende.

"Chief information officers skal vide, hvordan man skaber forretningsmodeller; chief financial officers, hvordan man udvikler risikostyringsstrategier; chief human resource officers, hvordan man designer en succession plan og en talentstruktur, der vil give en konkurrencemæssig fordel." - Groysberg, Kelly og MacDonald

Med andre ord vil de færdigheder, den enkelte har lært i lederstillinger, ikke være tilstrækkelige, når lederen når C-suite niveau. Derudover kan det, at sidde i en C-level stilling føles ensomt, da man ikke i samme grad har andre på samme niveau, man kan sparre med.

"Mange C-level ledere føler sig ensomme - de modtager meget mindre vejledning end de gjorde, da de var funktionelle ledere." - Ram Charan, The Leadership Pipeline

Derfor kan det at få en Executive Coach være præcis det, der gør forskellen mellem, om C-level ledere lykkes eller ej. I erhvervslivet er ledelse på alle niveauer en forudsætning for virksomhedens overlevelse. Alligevel er ledelses pipelinen – den interne strategi for at udvikle ledere – i mange virksomheder nærmest ikke-eksisterende. Baseret på forfatternes erfaringer fra Fortune 500-virksomheder viser The Leadership Pipeline, hvordan virksomheder kan udvikle lederskab på alle niveauer ved at identificere fremtidige ledere, vurdere deres forretningsmæssige flair, planlægge deres udvikling og måle deres resultater.

At finde den “rigtige” Executive Coach: Hvad C-level-ledere bør vide

Efter at have undersøgt forskellene mellem C-level direktører og ledere/medarbejdere, er det nu tid til at se nærmere på vigtigheden af at vælge den rigtige Executive Coach. Som Berglas advarer, er der en væsentlig risiko inden for Executive Coaching-verdenen:

"Mange executive coaches, især dem der henter deres inspiration fra sport, sælger sig selv som leverandører af simple svar og hurtige resultater."

Denne quick-fix-mentalitet udspringer af en forretningsverden, der søger højtydende resultater på den mest smertefri og lettest mulige måde. Som Berglas videre forklarer, tilpasser mange populære executive coaches deres metoder efter sportsverdenens træningsteknikker. De fokuserer på hurtige løsninger, der ofte udelukker bæredygtige og refleksive processer og i stedet fremmer kortsigtede præstationsforbedringer, som i sidste ende ikke gavner individet på lang sigt.

Hvordan undgår man denne quick-fix-mentalitet, der præger coaching-branchen? Hvilke specifikke kompetencer kendetegner en effektiv og kompetent Executive Coach?

En dygtig Executive Coach bør besidde følgende egenskaber:

  • En god Executive Coach har en solid coaching-filosofi og kan tilbyde skræddersyet, fortrolig rådgivning, vejledning og støtte til klienten.
  • En god Executive Coach mestrer en gennemtænkt coachingmetode og -proces. Dette indebærer en dyb forståelse for coaching filosofier, lang træning i coaching værktøjer samt evnen til at tilpasse hvert enkelt forløb til den enkelte klients behov.
  • En god Executive Coach er dedikeret til livslang læring. Ud over specifik uddannelse, certificering og erfaring holder coachen sig løbende opdateret på nye trends og metoder.

Andre vigtige coachingegenskaber inkluderer:

  • Skærpet lytteevne – en god coach opfanger både det, du siger, og det, du ikke siger.
  • Empati og stærk emotionel intelligens – en god coach aflæser følelsesmæssige signaler og kropssprog, selv i virtuelle møder.
  • Evnen til at stille dybdegående og relevante spørgsmål.
  • Evnen til at åbne dit sind for nye muligheder og perspektiver.
  • Evnen til at jjælper dig med at identificere, forstå, værdsætte og anvende dine egne samt andres styrker for at kompensere for eventuelle svagheder.
  • Understøttelse og motivation, når du har brug for det, og tilpas udfordring koblet med at kunne bringe dig tilbage til virkeligheden, hvis du er på afveje
  • At kunne holde dig ansvarlig – både for dine løfter, værdier og styrker samt overfor at dine svagheder bliver håndteret.
  • Den rette balance mellem udfordring, støtte, provokation og motivation.
  • At coachen overholder aftaler og strukturerer coaching forløbet tydeligt.

At coachen opretholder fuld fortrolighed og dermed er en pålidelig og troværdig sparringspartner.

Man kunne argumentere for, at disse kvaliteter også gælder for professionelle business coaches, der coacher ledere og medarbejdere. Det afgørende skel mellem en Executive Coach og en “almindelig” erhvervscoach ligger dermed i den dybe forståelse af hverdagen for en C-level-leder og dennes udfordringer, dilemmaer og arbejdshverdag. Kun med denne indsigt kan den Executive Coach effektivt coache, støtte, vejlede, rådgive og stille de rigtige spørgsmål, som hjælper den øverste leder med at navigere i komplekse beslutningsprocesser.

Konklusion

Jeg håber, at det har været gavnligt for dig at få iindsigt i forskellene mellem en Executive Coach og en erhvervscoach. En Executive Coach skal ikke blot have de rette kompetencer, uddannelse og mange års erfaring, men også en dyb forståelse og empati for livet som C-level-leder.

Hvis du søger professionel eller executive coaching, er du velkommen til at kontakte os. Vi hjælper dig med at skræddersy et coaching-forløb, der passer præcist til dine behov!

Enjoyed the article?
Share:

Meet the Author

Carole Griggs

Carole Griggs

Carole Griggs, Ph.D.

Carole Griggs, Ph.D. is an executive coach, leadership development consultant, international speaker, university professor, author/writer, and developer of transformative technology tools focused on human potential and consciousness evolution. Carole is the founder and CEO of Carole Griggs Enterprises, LLC (drcarolegriggs.com). She is also co-founder of iConscious: accelerating human potential (iConscious.global) and the iConscious Human Development model.

Related content

Hvordan man opbygger robusthed og modstandskraft når livet rammer hårdest: Perspektiver fra en erhvervscoach i Kiev, Ukraine
Mental sundhed for iværksættere

Ready to get started?Put your learnings to work.