Session Logo
De bedste strategier til at træffe beslutninger for travle erhvervsfolk

De bedste strategier til at træffe beslutninger for travle erhvervsfolk

I en stadig mere kompleks verden kan vi blive lammet af kompleksiteten, når vi skal træffe gode strategiske beslutninger. Denne guide gør det tydeligt, hvordan vi bedst kan træffe de bedste beslutninger for os selv, vores team og organisationen som helhed.

Når det kommer til de beslutninger, vi træffer i det daglige, vejer nogle tungere end andre. Mens de almindelige hverdagsbeslutninger (hvad man skal spise til morgenmad, hvilke slags sko man skal have på) ikke suger meget mental energi, vejer de valg, vi skal træffe omkring forretningen, ofte langt mere på vægtskålen og kan have vidtrækkende konsekvenser for ikke at kun os selv, men også dem omkring os. Sunde og kloge beslutninger kan strategisk positionere os til succes, mens dårlige beslutninger kan bringe ikke bare os selv og vores trivsel i farezonen, men også vores kollegers og virksomheden.

Figur der viser 7 trin til stategisk beslutningstagning.

Den gode nyhed er, at vi med de rigtige strategier kan undgå dårlige beslutninger. Hvis du øver dig og udstyrer dig selv med de rigtige beslutningsværktøjer, kan du måske ikke helt undgå, men i hvert fald drastisk nedbringe hyppigheden af ​​dårligt trufne beslutninger. Så lad os se nærmere på det!

Hvorfor er det kritisk vigtigt, at vi bliver bedre til at træffe gode beslutninger?

Vi træffer dagligt omkring 35.000 valg! Det tal kan endda være stigende, idet vi ser flere og flere arbejde i fladere organisationsstrukturer, som decentraliserer hierarkiske beslutningsprocesser. Du kan lære meget mere om flade organisationsstrukturer i vores artikel Den selvledende organisation og selvledelse – Utopi eller mulighedernes land?

At træffe gode beslutninger burde være en no-brainer, men det er det ikke nødvendigvis. Når vi har travlt, når vi er pressede og når vi ikke agerer helt bevidst (hvad vi ofte ikke gør, vi mennesker beror os ofte på vaner og “sådan-plejer-vi-at-gøre strategier), så hænder det, at de valg vi træffer, ikke er de bedste for hverken os selv eller andre. Men, der er hjælp at hente i denne guide. Hvis du/I følger de syv trin beskrevet i det følgende, vil I være et skridt nærmere at træffe mere bevidste, effektive beslutninger på arbejdet.

''Kunsten at træffe gode beslutninger handler ikke om at finde en eller anden uhåndgribelig "bedste" beslutning - det handler om at få mest muligt ud af tilgængelig information, at opnå tillid på tværs af interessenter og derefter at eksekvere med overbevisning.'' - First Round Review

Lad os nu gennemgå de syv trin til bedre beslutningstagning.

Trin 1: Identificer problemet og de forhåndenværende muligheder

Det kan virke indlysende, men før du kan træffe en beslutning, må du først identificere det problem, du skal løse, og se på de muligheder, du står overfor. Hvis problemet er uoverskueligt stort, kan man komme til at føle sig overvældet og blive handlingslammet, og dermed udskyde at træffe en beslutning overhovedet. Men - det løser jo, som vi alle ved, ikke problemet! For at forhindre, at dette sker, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvilket problem er det, jeg står over for, og hvad skal jeg træffe en beslutning om?
  • Hvilke muligheder har jeg i forhold til dette problem, eller på trods af dette problem?
  • Hvordan kan jeg nedbryde problemet i mindre stykker, så det bliver overskueligt?
  • Hvad er nogle af de første skridt, jeg kan tage for at komme tættere på en løsning og komme videre?

Trin 2: Indsaml information

Når du har identificeret problemet og mulighederne, er det tid til at indsamle oplysninger, der kan kvalificere din beslutningstagning. Her kan du kombinere historisk information om, hvad der tidligere har fungeret i forhold til at løse lignende problemer med information om problemets omfang for nuværende.

  • Hvad spiller ind i forhold til problemets omfang?
  • Hvem er involveret?
  • Hvornår er problemet der i mindre grad, og hvad sker der i de situationer, som vi måske kan lære af?
  • Hvilke muligheder står vi overfor?

Pas på med informations overload. Vi kan også blive lammet af for megen information. Stop når du har det første overblik, og se tingene i deres helhed.

Trin 3: Visualiser slutmålet

Det næste trin, når du skal træffe en beslutning, er at visualisere forskellige scenarier og se konsekvenserne af de forskellige beslutninger for dig. Hvis jeg/vi gør A - vil der være følgende fordele og ulemper, og hvis jeg gør B, er der nogle andre. Hvis jeg gør A, vil det føles og se sådan her ud (tegn det eventuelt), og hvis jeg gør B, vil det tegne sig sådan her.

Når du gennemgår denne proces, vil der begynde at tegne sig et billede af, at nogle af scenarierne har flere fordele end ulemper, og dermed fremstår mere attraktive end andre. Til slut på dette trin placerer du hver potentiel beslutning / scenarie i en prioriteret rækkefølge, baseret på indsamlede fakta, dine egne præferencer, mål og forventninger.

Trin 4: Vej for og imod

Effektiv beslutningstagning er baseret på objektive beviser såvel som subjektive følelser og oplevelser. Tænk strategisk over den beslutning, du er ved at træffe, ved at veje beviserne:

  • Hvilke beviser har jeg for, at dette vil være en god beslutning?
  • Hvilke beviser har jeg, der tyder på, at dette valg er bedre end alternativerne?
  • Hvilke beviser har jeg, der peger på, at denne beslutning forbedrer vores fremtid?

Dernæst vejer du også ulemperne, præcis som du overordnet gjorde på trin 3. Hvis jeg træffer denne beslutning - hvilke potentielle ulemper, kan der så være? Og er der færre eller flere, end hvis jeg traf et andet valg?

Trin 5: Vælg mellem alternativer

Når du har vejet alle beviserne og lavet fordele og ulemper øvelsen, er du klar til at vælge den beslutning, der ser ud til at være den bedste for dig og/eller teamet og virksomheden.

Trin 6: Prøv beslutningen af

Du er nu klar til at handle og implementere den beslutning, du valgte i trin fem.

Trin 7: Evaluer beslutningen

I dette sidste trin skal du evaluere resultaterne af din beslutning og vurdere, om den har løst problemet eller ej eller ført dig tættere på de muligheder, der tegnede sig. Hvis beslutningen ikke løste problemet eller bragte dig tættere på en stor mulighed, og heller ikke opfyldte det identificerede behov eller førte dig til en bedre position, skal du muligvis starte processen forfra.

Se ikke dette som en fiasko - det er blot læring!

Måske har verden ændret sig siden du traf din beslutning? Måske har du nu flere oplysninger? Måske fandt du ud af, at det, du troede var sandt, slet ikke var sandt? Vi bliver nødt til at afprøve, eksperimentere og indsamle feedback, før vi ved, hvad vores beslutninger fører til. I en kompleks verden kan man aldrig 100% regne det ud, som Cynefin modellen, vi beskriver nedenfor, også kommer nærmere ind på.

De bedste beslutningstagningsrammer

Når du befinder dig i en kompleks situation, kan en beslutningsramme være et kritisk værktøj til at guide dig til gode handlinger. HBRs artikel ''Leder med tillid i usikre tider'' beskriver fem værktøjer, der kan hjælpe dig med at trives og træffe assertive beslutninger i en usikker verden.

Cynefin-rammen er en anden relevant ressource, som kan hjælpe ledere med at fornemme, hvilken kontekst de er i, så de ikke kun kan træffe bedre beslutninger, men også undgå de problemer, der opstår, når deres foretrukne ledelsesstil får dem til at begå fejl.

Cynefin-rammen hjælper ledere med at se hvilken sammenhæng, de indgår i, så de kan træffe passende valg alt efter om der er tale om den ene eller den anden sammenhæng. Hver sammenhæng kræver forskellig handling. I simple og komplicerede sammenhænge gælder årsag-virknings logikker, og rigtige svar kan bestemmes ud fra fakta. I komplekse og kaotiske sammenhænge hersker der derimod uorden – der er ingen umiddelbart synlig sammenhæng mellem årsag og virkning, og vejen frem bestemmes ud fra nye mønstre, der kun fremtræder, når man tager et skridt fremad.

Den ordnede verden er en verden af ​​faktabaseret ledelse, hvor man kan kategorisere information og træffe beslutninger derudfra; den uordnede verden repræsenterer mønsterbaseret ledelse, hvor man skal samarbejde og prøve ting, før man ved, hvilke beslutninger man skal træffe næste gang.

Konklusion

Vi håber denne guide kan hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger i det daglige. Uanset om du træffer en langsigtet eller kortsigtet beslutning, kan du have gavn af at bruge lidt tid på at reflektere over mulige resultater af din beslutning. Held og lykke med bedre beslutningstagning i fremtiden!

Enjoyed the guide?
Share:

Related content

Ready to get started?Put your learnings to work.