Session Logo
Top 6 tips til den bedste jobbeskrivelse

Top 6 tips til den bedste jobbeskrivelse

Konkurrencen om dygtige medarbejdere bliver stadig hårdere. For at tiltrække de bedste kandidater skal du kunne skrive fængende jobbeskrivelser. Lær mere om hvordan du udarbejder optimale jobbeskrivelser som får din virksomhed til at skille sig ud på markedet.

August 17th, 2022

Hvor mange jobbeskrivelser er du stødt på, der har været sjuskede og generisk kopieret-og-indsat? Vi befinder os i et marked, hvor kandidaterne kan vælge og vrage mellem attraktive stillinger. Derfor er det mere kritisk end nogensinde at være omhyggelig med dine jobbeskrivelser for at tiltrække de bedste kandidater. At ansætte de rigtige mennesker starter med at skrive de rigtige jobbeskrivelser. Her giver vi opskriften på hvordan du kan skrive effektive, engagerende og inkluderende jobbeskrivelser og tiltrække de bedste kandidater:

1. Start med den rigtige jobtitel til hver rolle

Når du laver din jobbeskrivelse, skal du starte med at få jobtitlen rigtig. Her er nogle tips, der kan hjælpe dig med at få succes:

  • Vær specifik: Medtag nøglesætninger, der præcist beskriver rollen.
  • Hold det kortfattet: Længere titler fører generelt til tvetydighed. Hold i stedet dine jobtitler på 80 tegn eller mindre og få flere klik.
  • Undgå internt sprogbrug: Anbefaler faktisk at eliminere internt sprog, der kan forvirre den jobsøgende. Hold dig til standard erfaringsniveauer som "Senior" i stedet for "VP" eller andre udtryk, som folk er mindre tilbøjelige til at kigge efter.
  • Undgå trendy termer og superlativer: En for mange jobtitler inkluderer superlativer som "rockstar", "troldmand" eller "guru". Selvom dette kan virke harmløst, viser forskning fra Indeed , hvordan disse termer faktisk kan være kontraproduktive og og du risikerer at udelukke potentielle kandidater.

2. Vær omhyggelig med dit jobresumé

Dit jobresumé bør indkapsle en den nødvendige og tilstrækkelige mængde information om ansvar og pligter, konteksten for den specifikke rolle og information om, hvordan jobbet hænger sammen med de overordnede organisatoriske mål. Her er de vigtigste pointer at overveje:

  • Skitsér kerneopgaver og ansvarsområder: Fokuser på at skitsere detaljerede, men kortfattede ansvarsområder. Hvis nogen opgaver falder uden for rollen, så vær tydelig omkring det og medtag fremhæv det i jobresuméet.
  • Fremhæv stillingens daglige aktiviteter: Ud over at skitsere opgaver på højt niveau, skal du fremhæve daglige opgaver for at sikre, at kandidater er fortrolige med at udføre disse aktiviteter.
  • Angiv, hvordan stillingen passer ind i organisationen: Kontekst er alt, når du skriver jobbeskrivelser. Med dette i mente skal du angive, hvem jobbet rapporterer til, og hvordan medarbejderen vil fungere i din organisation. Du skal hjælpe kandidater med at se det større billede og forstå, hvordan rollen påvirker virksomheden.
  • Angiv tydeligt den nøjagtige job-lokation: Hvis der er tale om et job der forventes fremmøde på et kontor, så skal du angive en nøjagtig adresse / by. Husk at inkludere oplysninger om visumkrav afhængigt af landespecifikke detaljer. Hvis jobbet ikke kræver fysisk fremmøde, så oplys om der er særlige krav til hvilke lande / tidszoner man kan være ansat i.
  • Inkluder detaljer om arbejdstimer og muligheder for at arbejde hybridt eller 100% fjernarbejde: Transparens er nøglen, når du skriver jobbeskrivelser. Jobsøgende skal være fuldt oplyste om vigtige faktorer såsom arbejdstid, og om rollen er fjern, hybrid eller fuldt kontorbaseret. Jo mere kontekst du giver her, jo flere egnede kandidater vil du tiltrække.

3. Skitsér væsentlige kvalifikationer og færdigheder på en inklusiv måde

Selvom det er vigtigt at skitsere væsentlige færdigheder og relevante kvalifikationer, så prøv at gøre det på en inkluderende måde. I mange organisationer er det lederen der skal have en ny medarbejder, der får til opgave at skrive jobbeskrivelser. Men den gennemsnitlige leder har ikke nødvendigvis kvalifikationerne eller erfaringen med at skrive et jobopslag i et inkluderende sprog. Sproget har magten til at tiltrække og fastholde kandidater, og det kan have stor indflydelse på hvilke køn der søger en stilling. For eksempel har udtryk som "bevist" og "under pres", der bruges i nogle jobannoncer, en tendens til at tiltrække flere mandlige kandidater.  Når du skriver jobbeskrivelser, skal du derfor sørge for at være så inkluderende i dit sprog som muligt,  f.eks. ved at tage højde for nuancer i kønssproget. Disse finesser vil gøre hele forskellen for at tiltrække en mangfoldig arbejdsstyrke.

4. Inkluder detaljer om dit brand som arbejdsgiver

Jobbeskrivelser går begge veje: Det er ikke kun forsøger at tiltrække de bedste kandidater, men de jobsøgende ønsker også at arbejde for de bedste virksomheder. Det er derfor afgørende, at du fremstiller din organisation på en positiv og gennemsigtig måde. Dit 'employer brand' svarer til dit omdømme som arbejdsgiver. For at kommunikere et effektivt employer brand, bør du være tydelig omkring din virksomheds kerneværdier og virksomhedskultur. Potentielle medarbejdere vil ikke begynde i en ny virksomhed uden indsigt, så giv dem så meget relevant og nyttig information som muligt. Overvej følgende:

  • Hvad er virksomhedens mission, vision, værdier og kultur?
  • Hvilke muligheder for medarbejderudvikling er tilgængelige?
  • Hvad er balancen mellem arbejde og privatliv? Tilbyder virksomheden ekstra ferie- eller omsorgsdage?
  • Tilbyder din virksomhed erhvervscoaching eller hjælp til mental sundhed?

Læs mere om hvordan du optimerer dit brand som arbejdsgiver her.

5. Inkluder en erklæring om diversitet, lighed og inklusion (DEI)

Alt for ofte ser vi generiske, ligegyldige erklæringer om virksomheders ambitioner i forhold til diversitet, lighed og inklusion (DEI). Men er disse udsagn virkelig ægte? Når du overvejer DEI, er det vigtigere at 'demonstrere ambitionerne i handling, fremfor at tale om ambitionerne’. DEI-skal bunde i en ægte ambition. Tænk på specifikke forhold:

  • Hvilke politiker og ambitioner har din virksomhed formuleret i forhold til DEI?
  • Hvorfor, og hvor vigtigt er dette, og hvordan udmønter det sig i din virksomheds kultur?
  • Er der konkrete milepæle i forhold til DEI, som din virksomhed har nået - og hvis ikke, er der konkrete målsætninger for hvordan I kommer i hus med dem?

Det må ikke kun være glasur på overfladen; Vær ægte omkring din virksomheds forpligtelse i forhold til DEI. For at gøre dig klogere omkring DEI i ansættelsesprocessen, læs vores artikel Rekruttering i det 21. århundrede: Hvad du behøver at vide.

6. Kultur, kultur, kultur

Glem ikke vigtigheden af ​​kultur, når du udarbejder dine jobbeskrivelser. Kandidater skal kunne danne sig et billede af, om de vil passe godt ind i deres arbejde i din organisation. Husk oplysninger om ekstra tilbud, frynsegoder og bonusser. Inkluder desuden oplysninger om arbejdsstil, omgangstone, hvordan i kommunikerer og statistik omkring mangfoldighed. Held og lykke med at tiltrække dygtige medarbejdere.

Enjoyed the guide?
Share:

Ready to get started?Put your learnings to work.